آیا برای ازدواج باید عاشق بود؟

قبل از اینکه بخواهیم جواب این سوال را بدهیم قرار است با یکدیگر به طور کامل رابطه بین عشق و ازدواج را بررسی کنیم و سپس راه هکارهایی برای کنترل کردن این موضوع و کنار آمدن با ازدواج بدون عشق را بررسی کنیم.

اول باید دید که زندگی بدون عشق ممکن است یا خیر؟ این زندگی می تواند به صورت مجردی یا حتی متاهلی باشد. اگر بخواهیم روراست باشیم امکان چنین چیزی وجود ندارد زیرا ممکن است که شما به همسر خود علاقه مند نباشید ولی شاید به شغل خود، بچه های خود و یا حتی نحوه زندگی خودتان عشق بورزید.

در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی بر روی امکان زندگی متاهلی بدون عشق بحث کنیم.

علاقه در ازدواج چقدر مهم است؟

از نظر روانشناسان علاقه در ازدواج بسیار حائز اهمیت است و یکی از ارکان مهم هر رابطه ای می باشد ولی اگر بخواهیم واقع بینانه به آن نگاه کنیم ازدواج هایی وجود دارند که بدون عشق و علاقه در حال ادامه یافتن هستند. بنابراین اینطور می توانیم بگوییم که جایگاه عشق در ازدواج جایگاه بسیار مهمی است ولی یک جایگاه ضروری نیست.

ولی یک لحظه زندگی بدون عشق و علاقه را در نظر بگیرید، واقعا هدف از این نوع زندگی چیست؟

مشکلات ازدواج بدون عشق

بسیاری از افراد با فرض اینکه عشق و علاقه بعد از ازدواج به وجود می آید و به وجود آن ها در ابتدای رابطه نیازی نیست، ازدواج کرده اند. آن ها معتقدند که شروع زندگی بدون عشق آنقدرها هم سخت نیست و با کمی تحمل به آن چیزی که می خواهند می رسند. حال بیایید و عواقب ازدواج بدون عشق را با یکدیگر بررسی کنیم:

1. نداشتن هیجانات مربوط به ابتدای ازدواج

اگر در اطرافتان زوج جوانی وجود داشته باشد متوجه خواهید شد که رفتار آن ها کمی غیر طبیعی است و شاید برای شما کمی مسخره باشد ولی مطمئن باشید وقتی شما نیز در آن جایگاه قرار بگیرید همین رفتارها را از خود نشان خواهید داد. این ها همه طبیعی هستند و اثرات وجود یک رابطه با چاشنی عشق هستند. اما ازدواج بدون علاقه چنین چیزهایی را برای شما فراهم نمی کند و به هیچ عنوان شما شور و هیجانی را مشاهده نمی کنید.

2. شروع جر و بحث ها از همان اول

وقتی که ازدواج بدون عشق و علاقه را انتخاب می کنید باید آماده باشید که از همان ابتدا بر سر کوچک ترین مسائل با همسر خود جر و بحث کنید. زیرا یکی از اثرات ازدواج بدون عشق از بین رفتن حس از خودگذشتگی و فداکاری برای دیگری است. شما باید خودتان را برای یک میدان جنگ تمام عیار آماده کنید. البته ممکن است برعکس این موضوع نیز اتفاق بیفتد امکان دارد حتی به اندازه جر و بحث کردن هم تحمل یکدیگر را نداشته باشید و بدین صورت محیط خانه تبدیل به یک محیط سرد و بی روح می شود که دو نفر به سختی با یکدیگر صحبت می کنند.

3. سعی می کنید از یکدیگر دوری کنید

وقتی که نسبت به یکدیگر هیچ حسی نداشته باشید طبیعی است که سعی کنید ارتباطتان را به کمترین حالت ممکن برسانید. شما سعی می کنید که در زمان های متفاوتی غذا بخورید تا مجبور نباشید که بر سر یک سفره با یکدیگر باشید و یا اینکه سعی می کنید دیر وقت به خانه برگردید چرا که می خواهید همسرتان خواب باشد. همین موضوع باعث می شود که دیگر فقط هم خانه یک دیگر باشید نه همسر یکدیگر.

4. نداشتن امید به آینده

ازدواج با کسی که دوستش ندارید امید به زندگی و امید به آینده را در شما خواهد کشت. وقتی که زندگی ای که الان دارید را با زندگی ایده آلتان مقایسه می کنید متوجه می شوید که در یک چیز بی معنی گیر افتاده اید. زندگی ای که هر روز صبح مجبور هستید با شروع شدنش تحملش کنید بدون این که هدفی برای آینده داشته باشید.

دلایل ادامه دادن یک ازدواج بدون علاقه

فکر کنم تا به اینجا متوجه شده اید که اگر علاقه در ازدواج وجود نداشته باشد چه اتفاقاتی خواهد افتاد. اگر ازدواج بدون عشق صورت بگیرد ممکن است ادامه پیدا بکند ولی مطمئن باشید هیچگاه به عنوان یک زوج کامل این اتفاق نخواهد افتاد آن ارتباط لازم هیچگاه برقرار نخواهد شد.

اما خب گاهی اوقات زوجین دلایل خاص خودشان را برای ادامه دادن یک ازدواج بدون علاقه ارائه می دهند که عمده ترین آنها را برایتان در اینجا شرح می دهیم.

1. طلاق از نظر جامعه پذیرفته شده نیست

وقتی از برخی از زوجین پرسیده می شود که آیا می شود بدون عشق زندگی کرد؟ صراحتا می گویند چنین چیزی امکان پذیر نیست. ولی مشاهده می کنیم که آن ها دارند این کار را انجام می دهند و وقتی از آن ها دلیل این موضوع را می پرسیم در پاسخ می گویند طلاق از نظر جامعه پذیرفته نیست.  اگر از یکدیگر جدا شویم نمی توانیم به راحتی به جمع خانواده خود برگردیم.

2. بخاطر بچه هایمان

زوج هایی که فرزند دارند بخاطر این که فرزندانشان درگیر آسیب های روحی نشوند و زیر نظر نامادری و یا ناپدری بزرگ نشوند تصمیم می گیرند که هرچند شده بدون وجود علاقه در ازدواج خود باقی بمانند و فرزندان خود را با یکدیگر بزرگ کنند. اینگونه از والدین انتخاب خود را کرده اند و سلامت زندگی فرزندشان را به زندگی خودشان ترجیح داده اند.

3. انکار کردن واقعیت

وقتی از برخی از افراد در مورد عواقب ازدواج بدون عشق می پرسیم خودشان را بهت زده نشان می دهند و این موضوع را به طور کامل نفی می کنند. ولی خب نبودن عشق در یک رابطه چیزی نیست که بتوان آن را برای طولانی مدت مخفی کرد.

اگر ازدواجی بدون عشق صورت گیرد چه باید کرد؟

گاهی اوقات افرادی هستند که مراجعه می کنند و می گویند خواستگاری دارم که دوستش ندارم و سوالاتی در مورد ازدواج با مردی که دوستش نداریم، می پرسند و یا بالعکس آقایانی هستند که سوالاتی در مورد ازدواج با دختری که دوستش نداریم، می پرسند. معمولا قبل از اینکه به سوال آن ها گوش داده شود. این سوال مطرح است که چرا اصلا به چنین چیزی فکر می کنند. وقتی هنوز تعهدی شکل نگرفته است اصلا نیازی نیست که به چنین سمتی گرایش داشته باشند ولی گاهی اوقات قضیه متفاوت است و کار از کار گذشته است. یعنی افراد در ازدواجی گیر کرده اند که در آن هیچ علاقه ای وجود ندارد.

قبل از اینکه چیز دیگری بگویم باید در جواب این سوال که آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟ قاطعانه بگویم خیر! زیرا اگر  علاقه ای نباشد انگیزه ای برای رشد و پیشرفت نیز نیست. با این حال چند تا راهکار برای چنین ازدواج هایی وجود دارد.

1. به فکر صحبت مردم باشید

معمولا همیشه در همه جا گفته شده است که نباید صحبت مردم درباره زندگی ما تاثیر داشته باشد. ولی این بار می گوییم برای این که بتوانید خودتان را برای ادامه یک ازدواج بدون علاقه آماده کنید لازم است حرف مردم و دیدگاه جامعه را در نظر بگیرید.

2. خوب بودن را تمام کنید!!

معمولا در اینجور ازدواج ها یک طرف سعی دارد تا اخلاق را نبازد و به مسئولیت های خودش در زندگی پایبند است. متاسفانه اینگونه اشخاص بیشترین آسیب را در ازدواج های بدون علاقه می بینند. چون تمام مسئولیت ها برعهده آن ها است. بهترین کار در این شرایط این است که شما نیز خودتان را در اولویت قرار بدهید.

3. به نکات مثبتش توجه کنید

اگر حتی از اول هم عاشق همسرتان نبوده اید ولی باز هم باید دلیلی برای ازدواج بوده باشد. سعی کنید بر روی آن دلایل تمرکز کنید و با خودتان بگویید که چیزهای زیادی که در اوایل رابطه وجود داشته اند الان نیز وجود دارند و من میتوانم به آن ها امیدوار باشم.

دوست داشتن در ازدواج بسیار مهم است و یکی از لازمه های یک زندگی سالم است. ولی ممکن است این اتفاق در زندگی همه رخ ندهد و شما باید بتوانید به زندگی خود ادامه دهید. زیرا ازدواج تنها یک بعد از زندگی شما است و شما می توانید بر روی قسمت های دیگر زندگی اتان تمرکز کنید.

سوالات متداول

آیا ازدواج بدون عشق و علاقه امکان پذیر است؟

امروزه در محیط اطراف خود ، دادگاه های خانواده ، مراکز مشاوره خانواده و . . . شاهد ازدواج هایی هستیم که به گفته زوج بدون عشق و علاقه و با دلایل مختلف بوده است . پس اتفاق افتادن ازدواج بدون علاقه امر غیر ممکنی نمیباشد .

در چه شرایطی ازدواج بدون عشق و علاقه شکل میگیرد؟

باید گفت که ازدواج بدون عشق و علاقه هرگز با میل و رضایت درونی و واقعی نمیباشد حتی اگر فرد منکر این عدم رضایت باشد . ازدواج بدون عشق و علاقه یا تحت تاثیر شرایط محیطی و جبر زندگی میباشد یا به خواست و اصرار خود فرد که این مورد نیز دلایل خاص خود را میتواند داشته باشد .

تاثیر ازدواج بدون علاقه بر طلاق؟

همانطور که گفته شد یکی از عواقب ازدواج بدون عشق و علاقه ، جدایی و طلاق میباشد چراکه تحمل مشکلات و اختلافات در شرایطی که علاقه ای به طرف مقابل نداری بسیار سخت تر است . از طرفی در مواردی که هدف فرد مسائلی مانند پول ، جایگاه و . . . باشد با رسیدن به آن دلیلی برای ادامه زندگی مشترک نمیبیند .

زندگی بدون عشق چه پیامدهایی دارد؟

اگر در زندگی زوج عشقی وجود نداشته باشد به مرور خلاء عاطفی در فرد شکل خواهد گرفت و تمایل به حل مشکلات و اختلافات کمرنگ میشود . صمیمت بین زوج به وجود نمی آید و کیفیت جوانب روابط زناشویی بسیار پایین خواهد بود . . . .

تجرد بهتر است یا ازدواج بدون علاقه ؟

پاسخ به این سوال نسبی و سلیقه ای میباشد و ممکن است از نظر افراد مختلف متفاوت باشد . اما آنچه که از عواقب و نتایج ازدواج بدون عشق و علاقه مشاهده میشود اگر نتوانیم به هیچ عنوان به فرد مقابل علاقه مند شویم تجرد بهتر از ازدواج بدون عشق و علاقه خواهد بود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *